In een recente uitwisseling over de kwaliteit van films spraken zowel Quentin Tarantino als Martin Scorsese hun bewondering uit voor het werk van de Deense filmmaker Lars von Trier. Tarantino prees von Triers ‘Dogville’ (2003) als zijnde “misschien wel een van de beste scripts ooit geschreven voor film,” een prestatie die, volgens hem, de Pulitzerprijs had kunnen opleveren als het als een theatervoorstelling was geproduceerd. De film, met Nicole Kidman in de hoofdrol, werd opgenomen op een theaterpodium en weerspiegelt een unieke stijl.
Ondertussen heeft Martin Scorsese ‘Breaking the Waves’ (1996), een andere film van von Trier, opgenomen in zijn top 10 van de jaren ’90, wat nogmaals de invloed en het belang van von Trier in de filmindustrie onderstreept.
Lars von Trier, die bekendstaat voor zijn vaak controversiële thematiek rondom mededogen en ethiek, heeft naar aanleiding van zijn waardering en invloed een bijzondere plaats in het hart van vele filmmakers en acteurs gesecreteerd. Hij voegde ook ‘von’ toe aan zijn oorspronkelijke naam Lars Trier, als eerbetoon aan regisseur Josef von Sternberg.
Zowel Tarantino als Scorsese zijn zelf befaamd om hun vernieuwende en invloedrijke werk in de filmwereld. Dat zij von Trier zo expliciet prijzen, benadrukt diens status als een van de meest gerespecteerde hedendaagse filmmakers.
Tarantino, die bekend staat om zijn kenmerkende stijl en boeiende dialogen, omschrijft een van von Triers films als “de grootste hangout-film ooit gemaakt” en gaf aan dat ‘Dogville’ een springplank was voor jonge acteurs als Matthew McConaughey, Milla Jovovich, Parker Posey en Ben Affleck.
De waardering van zulke prominente figuren als Tarantino en Scorsese voor het werk van von Trier weerspiegelt de algemene erkenning van zijn kunst. Door dit soort publieke goedkeuringen blijft Lars von Trier een invloedrijke naam in de wereld van de internationale cinema.